Gå til sideinnhold
Logg inn

Krav om gyldig legitimasjon

Hva er gyldig legitimasjon?

Ta med pass

Selv om det er flere dokumenter som oppfyller kravet til gyldig legitimasjon ønsker vi at du som kunde legitimerer deg med pass. Dette fordi pass er eneste godkjente legitimasjon for utstedelse av BankID. Med BankID kan du signere dokumenter og identifisere deg elektronisk.

Les mer om BankID.

Fra 1. mars 2007 innførte finansnæringen krav om fremleggelse av pass ved utstedelse av BankID.

Finanstilsynet anser følgende som gyldig legitimasjon:

  • Pass (ikke nødpass)
  • Førerkort
  • Bankkort med bilde fra annen bank
  • Nasjonalt ID-kort utstedt av et EØS-land
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • BankID fra annen bank

Hva må du gjøre?

Kom innom

For de kundene som har et bankkontor i nærheten, ber vi om at du henvender deg til et av kontorene og tar med gyldig legitimasjon. Du må selv møte i banken, og det er dessverre ikke tillatt at en annen person møter for deg med dine identifikasjonsdokumenter.

Finn ditt nærmeste kontor

Er det vanskelig å få dette til innenfor bankens åpningstid, kan du kontakte banken og avtale et tidspunkt som passer for deg.

Bor du langt unna?

Bor du langt unna et av bankens kontor, finnes det andre muligheter for å oppdatere din legitimasjon.

Du kan benytte Postens PUM-tjeneste (Personlig Utlevering Mottakingsbevis), uten kostnad for deg. Ønsker du å benytte denne tjenesten, ber vi om at du kontakter Kundeservice på telefon 52 84 52 00 for mer informasjon.

Du kan også sende oss en bekreftet kopi av legitimasjonen din med post. Bekreftet kopi av legitimasjon kan du få på ditt nærmeste politikontor, hos en advokat, revisor, NAV eller i en annen bank.

Bor du i utlandet

Bor du i utlandet kan bekreftet kopi av gyldig legitimasjon ordnes på norsk ambassade, konsulat eller hos Notarius Publicus. Bekreftet kopi kan sendes til banken i ordinær post.

Postadresse: Skudenes & Akra Sparebank, Postboks 24, 4296 Åkrehamn

Til toppen