Gå til sideinnhold
Hjem / Bruke / BankID
illustrasjon av sikkerhet

BankID

BankID er en elektronisk legitimasjon som lar deg identifisere deg på nett og sette din personlige, elektroniske signatur på dokument og avtaler.

BankID er en elektronisk løsning for å bekrefte at du er den du utgir deg for være. Det er altså din elektroniske signatur på samme måte som om du hadde møtt opp fysisk for å signere. Det er derfor viktig at du aldri deler BankID passordet ditt med andre. BankID bestilling finner du i nettbanken og du blir veiledet trinn for trinn. Trykk på knappen over for Bestill BankID så kommer du direkte til valget.

Glemt passord BankID

Passord for BankID kan du bytte når du logger inn med BankID i nettbanken, og er kommet til steget for personlig passord. Velg glemt passord i stedet for å gå videre og du får opp valg for å lage nytt passord.

Sperre BankID

Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre det i nettbanken ved å velge den BankID du vil sperre. Eller du kan ringe kundesenteret på telefon 52 84 52 00.

Om du skulle bli utsatt for ID-tyveri har Datatilsynet laget en samling med Råd ved ID-tyveri. Vi anbefaler å lese disse slik at du er bedre rustet om du skulle havne i en slik situasjon.

Ny kodebrikke

Har du mistet kodebrikken til nettbanken og trenger ny? Dette kan du bestille selv via Skriv til banken tjenesten i innloggede flater. Du kan også ringe oss på 52 84 52 00. Merk at ny kodebrikke har følgende pris:

ProduktPris
Rebestilling av kodebrikke200

Ofte stilte spørsmål om BankID

Bestille ny kodebrikke?

Logg inn i mobil- eller nettbank og send oss en melding om at du trenger ny kodebrikke. Merk at det koster å bestille ny kodebrikke:

Pris: 200

Tips: Ta i bruk BankID-app som du kan bruke i stedet for kodebrikken din.

Blokkert BankID – hvordan åpne igjen?

Om du har glemt eller blokkert BankID-passordet ditt, kan du klikke på Glemt passord-lenken under påloggingsvinduet.

Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord via den løsningen dersom BankID-en din er utstedt av Skudenes & Aakra Sparebank.

Dersom du vet at du trenger nytt passord til BankID-pålogging, kan du bruke denne lenken for å bekrefte at du er du, og få tilsendt nytt passord.

Må jeg bestille ny BankID på mobil når jeg har fått nytt SIM-kort til mobiltelefonen?

Etter 01.09.22 vil det ikke være mulig å bestille BankID på mobil på nytt. Du må da benytte deg av BankID appen.

Kan jeg kaste kodebrikken når jeg har bestilt BankID på mobil?

Nei. Kodebrikken kan og brukes som vanlig BankID.

Hva gjør jeg om jeg mister mobilen når jeg har BankID på mobil?

Ring vårt kundesenter på telefon 52 84 52 00 i åpningstiden. Utenom åpningstid kan du ringe bankens sperretjeneste. Du kan også logge deg inn i nettbanken og sperre BankID på mobil. Valget finner du under «Meny» og «BankID» ved å klikke på linken «BankID/BankID på mobil». I tillegg bør du som normalt ringe teleoperatøren din å sperre SIM-kortet. Når et SIM-kort er sperret vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.

Hva gjør jeg når jeg har glemt ID PIN for BankID på mobil?

Om du glemmer ID PIN etter 01.09.2022 vil ikke din BankID på mobil fungere. Du må da bruke andre innloggingsmetoder som for eksempel BankID app. Denne får du bestilt her.

Hva er BankID-app?

En elektronisk kodebrikke som brukes for å logge inn med bankID. Les mer om BankID-app her.

Jeg bruker bare BankID på mobil. Hvorfor skal jeg bytte til BankID-app?

For mange kan det være lurt å både ha BankID på mobil og BankID-appen.

  1. BankID-appen er mye raskere å bruke.
  2. I noen tilfeller trenger du å bruke BankID-appen for å signere papirer.
  3. Noen mobiloperatører tar betalt for bruk av BankID på mobil. BankID-appen er gratis.
Kan jeg kaste kodebrikken når jeg får BankID-app?

Nei. Selv om du kan klare deg med BankID-app i det daglige, trenger du fortsatt kodebrikke. Dette for sikkerhet dersom du må bestille BankID på nytt.

Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?

For pålogging med BankID på mobil bruker du:

  • Mobilnummer
  • Fødselsdato
  • ID-PIN, 4-8 siffer

ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.

Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.

Hvor sikkert er BankID på mobil?

Du kan trygt bruke BankID på mobil. Bankene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Dersom du mot formodning blir uskyldig rammet av svindel og har fulgt retningslinjene for bruk av BankID på mobil, blant annet ikke gjort din BankID tilgjengelig for andre, vil du ikke bli holdt økonomisk ansvarlig.

Hvordan bestiller jeg BankID?

BankID bestiller du ved å logge på nettbank.

1. Logg på nettbanken ved å velge innlogging uten BankID.

2. Gå på Meny, velg BankID – Bestill BankID

3. Fullfør trinnene og du vil få tilsendt et engangspassord på mailen din.

4. Logg ut av nettbanken og logg nå inn på innloggingen som heter BankID.

5. Tast inn fødselsnummer, «Engangskode» betyr kode fra kodebrikken og «Engangspassord» betyr passordet du fikk på mail.

6. Lag deretter eget passord på mist 8 tegn (tall og/eller bokstaver) og du har BankID.

Bestilling av BankID krever videre:

  • at banken har registrert ditt pass med RFID. Bestilling kan ikke gjennomføres dersom pass ikke er registrert i systemet.
  • at du står som kontoeier på minimum en konto i banken.
Hvordan vet jeg om jeg har BankID?

Logg inn i nettbanken, gå på Meny og velg «BankID og BankAxess» under BankID for å se om du har registrert BankID og BankID på mobil.

Hva gjør jeg dersom jeg har glemt mitt personlige BankID passord?

Har du glemt BankID passordet ditt kan du bruke glemt-passord-funksjonen som du finner under BankID påloggingen.

Du kan også kontakte kundeservice på telefon +47 52 84 52 00.

Hva gjør jeg dersom jeg tror at passordet mitt eller kodebrikken er på avveie?

Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres. Dette kan du gjøre selv i nettbanken. Du kan også sperre ved å ringe bankens sperretjeneste.

For å oppheve sperring av BankID kontakter du banken.

Hvordan endrer jeg BankID-passordet mitt?

Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt i påloggingsbildet. Klikk på Meny knappen oppe til høyre i påloggingsbilde og velg «endre passord». For å kunne endre ditt BankID-passord må du først gjennomføre en identifisering med ditt nåværende passord. Etter identifiseringen med nåværende passord vil du kunne lage nytt passord. Det er meget viktig at du husker det personlige passordet ditt.

Kan jeg bestille BankID via nettbrett og smarttelefoner?

Ja, man kan opprette BankID via nettbrett og smarttelefoner. Her er det viktig å presisere at man må være innlogget i nettbanken. Det er ikke mulig å bestille BankID i mobilbank appen.

Kan jeg ha flere BankID-er?

Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til. En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder. Men, i utgangspunktet trenger du kun èn BankID.

Koster det noe å bruke BankID?

Det koster ingenting å bruke BankID. Som kunde i Skudenes & Aakra Sparebank er også første kodebrikken gratis. Trenger du ny kodebrikke er det et gebyr for det, se våre priser. 

Har du problemer med bruk av BankID?

En ofte brukt løsning er å prøve en annen nettleser (internett explorer, google crome, safari, firefox osv.) enn den man vanligvis bruker om man har problemer med å logge seg på med BankID. Eller så kan man prøve å oppdatere nettleseren man bruker.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

Etter 01.09.2022 vil det ikke være mulig å bestille BankID på mobil. Grunnen til dette er fordi den er utfaset til fordel for BankID appen som du kan laste ned her.

Identifisering

BankID brukes som elektronisk legitimasjon.

Signering

Du kan bruke BankID som personlig, elektronisk signatur.

Personlig

Din BankID er personlig og skal ikke brukes av andre.

BankID policy og avtalevilkår 

The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere for BankID og BankID på mobil. Hvis du ønsker å lese et forenklet dokument, kan du se relevante avtalevilkår (PDS) for BankID og BankID på mobil.

Gi oss tilbakemelding