Gå til sideinnhold
illustrasjon av sikkerhet

BankID

BankID er en elektronisk legitimasjon som lar deg identifisere deg på nett og sette din personlige, elektroniske signatur på dokument og avtaler.

Identifisering

BankID brukes som elektronisk legitimasjon.

Signering

Du kan bruke BankID som personlig, elektronisk signatur.

Personlig

Din BankID er personlig og skal ikke brukes av andre.

BankID

I dag har vi elektroniske løsninger for å bekrefte at vi er den vi er på nettet. En av disse er BankID. Det er din elektroniske signatur på same måte som du hadde møtt opp fysisk for å signere. Det er veldig viktig at du ikke deler passordet med noen!

Om du skulle bli utsatt for ID-tyveri har Datatilsynet laget en samling som de har kalt Råd ved ID-tyveri. Vi anbefaler å lese disse slik at en er bedre rustet om en skulle havne i en slik situasjon.

Ofte stilte spørsmål om BankID

Hva er BankID-app?

En elektronisk kodebrikke som brukes for å logge inn med bankID. Les mer om BankID-app her.

Hvordan bestiller jeg BankID?

BankID bestiller du ved å logge på nettbank.

1. Logg på nettbanken ved å velge innlogging uten BankID.

2. Gå på Meny, velg BankID – Bestill BankID

3. Fullfør trinnene og du vil få tilsendt et engangspassord på mailen din.

4. Logg ut av nettbanken og logg nå inn på innloggingen som heter BankID.

5. Tast inn fødselsnummer, «Engangskode» betyr kode fra kodebrikken og «Engangspassord» betyr passordet du fikk på mail.

6. Lag deretter eget passord på mist 8 tegn (tall og/eller bokstaver) og du har BankID.

Bestilling av BankID krever videre:

  • at banken har registrert ditt pass med RFID. Bestilling kan ikke gjennomføres dersom pass ikke er registrert i systemet.
  • at du står som kontoeier på minimum en konto i banken.
Hvordan vet jeg om jeg har BankID?

Logg inn i nettbanken, gå på Meny og velg «BankID og BankAxess» under BankID for å se om du har registrert BankID og BankID på mobil.

Hva gjør jeg dersom jeg har glemt mitt personlige BankID passord?

Har du glemt BankID passordet ditt kan du bruke glemt-passord-funksjonen som du finner under BankID påloggingen.

Du kan også kontakte kundeservice på telefon +47 52 84 52 00.

Hva gjør jeg dersom jeg tror at passordet mitt eller kodebrikken er på avveie?

Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres. Dette kan du gjøre selv i nettbanken. Du kan også sperre ved å ringe bankens sperretjeneste.

For å oppheve sperring av BankID kontakter du banken.

Hvordan endrer jeg BankID-passordet mitt?

Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt i påloggingsbildet. Klikk på Meny knappen oppe til høyre i påloggingsbilde og velg «endre passord». For å kunne endre ditt BankID-passord må du først gjennomføre en identifisering med ditt nåværende passord. Etter identifiseringen med nåværende passord vil du kunne lage nytt passord. Det er meget viktig at du husker det personlige passordet ditt.

Kan jeg bestille BankID via nettbrett og smarttelefoner?

Ja, man kan opprette BankID via nettbrett og smarttelefoner. Her er det viktig å presisere at man må være innlogget i nettbanken. Det er ikke mulig å bestille BankID i mobilbank appen.

Kan jeg ha flere BankID-er?

Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til. En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder. Men, i utgangspunktet trenger du kun èn BankID.

Koster det noe å bruke BankID?

Det koster ingenting å bruke BankID. Som kunde i Skudenes & Aakra Sparebank er også første kodebrikken gratis. Trenger du ny kodebrikke er det et gebyr for det, se våre priser. 

Har du problemer med bruk av BankID?

En ofte brukt løsning er å prøve en annen nettleser (internett explorer, google crome, safari, firefox osv.) enn den man vanligvis bruker om man har problemer med å logge seg på med BankID. Eller så kan man prøve å oppdatere nettleseren man bruker.