Ikke kunde? Bli kunde i dag
Nye banetau fra Skudenes & Aakra Sparebank gir gode svømmeforhold i Karmøyhallen
– Svært viktig støtte, sier en takknemlig daglig leder i svømmeklubben.Problemer med å logge inn i nettbanken?
Noen av de vanligste problemene folk opplever og hva du kan gjøre
Hvor finner jeg kontoutskrift?
I nettbanken
Meny – Arkiv – Kontoutskrifter
I mobilbanken
Meny – Andre tjenester – Alle tjenester – Meny – Arkiv – Kontoutskrifter
Hvordan endre beløpsgrensene i mobil- og nettbanken?
Du kan endre beløpsgrensene selvbetjent. Velg Meny – Innstillinger – Betalingsinnstillinger.
Av svindelforebyggende tiltak kan banken midlertidig innføre endringer i beløpsgrensene. Da vil du oppleve at du ikke får betalt beløp over en viss størrelse. Kontakt i så fall banken så endrer vi beløpsgrensene dine.
Kontakt oss
Hva er er IBAN og SWIFT?
For å betale til utlandet må du ha info om IBAN og SWIFT. Hvor og hvordan du finner dette kan du lese om på vår side for utenlandsbetaling.
Hvordan logger jeg på nettbanken første gang?
Nettbank bestiller du ved personlig oppmøte i banken og identifisering i form av pass. Ved bestilling får du tilsendt et engangspassord på SMS eller e-post og kodebrikke blir sendt til deg pr post. Brukernavnet til nettbanken er ditt fødselsnummer (11-siffer).
Når du har mottatt kodebrikken kan du logge inn i nettbanken. Ved førstegangs pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS eller e-post da du opprettet nettbankavtalen. Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i nettbanken.
Har du BankID fra en annen bank, kan du logge inn med den.
Hvordan tømmer jeg loggen i nettleseren?
Hvordan logger jeg meg på nettbank uten BankID?
For å logge på nettbanken uten BankID trenger du:
- Brukernavn (fødselsnummer)
- Passord
- Kode fra kodebrikke
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID?
Ønsker du å logge på med BankID trenger du:
- Fødselsnummer
- Kode fra kodebrikke
- BankID-passord
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID i nettbank, eller har BankID fra annen bank.
Er det første gang du forsøker å logge på med BankID, må du bruke engangspassordet du mottok på e-post da du bestilte BankID.
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?
For pålogging med BankID på mobil bruker du:
- Mobilnummer
- Fødselsdato
- ID-PIN, 4-8 siffer
ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.
Hvordan oppretter jeg en ny konto i nettbanken min?
Meny – Kontoer – Opprette konto.
Merk at det er begrensninger på antall kontoer du kan opprette selv. Trenger du flere? Ta kontakt med oss.
Hva er forskjellen på bokført og disponibel saldo?
Alle norske nettbanker opererer med bokført saldo og disponibel saldo. Når det går penger ut og inn på konto blir ikke den bokførte saldoen oppdatert umiddelbart og ikke mer enn en gang daglig.
For å vite hva man faktisk har på konto skal man derfor alltid se på disponibel saldo . Hvis du ser etter for eksempel på lønningsdagen vil du kanskje ha 3.000,- på bokført saldo og 23.000,- på disponibel saldo. Da er det 23.000,- du kan bruke. Innen neste oppdatering vil innskuddet være med.
Jeg har glemt den personlige koden min. Hva gjør jeg?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så ordner vi det for deg.
Jeg tror nettbanken min er sperret. Hva gjør jeg?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så åpner vi den for deg.
Hva gjør jeg når kodebrikke ikke virker?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så bestiller vi en ny til deg.
Når overføres penger mellom kontoer?
Betalinger mellom kontoer i samme bank skjer umiddelbart.
For betalinger fra konto i en bank til konto i annen bank, tar betalingen som regel litt lenger tid. Dette fordi disse betalingene sendes via bankenes hovedavregningsssytem NICS (Norwegain Interbank Clearing System). Disse avregningene skjer 4 ganger daglig fra mandag til fredag:
- 05.35
- 11.35
- 13.35
- 15.35
Vanlige feilkoder for BankID
Feilkode BID 1439
Når du får denne feilkoden betyr det at kodebrikken din er sperret. Dette kan skje hvis du taster feil kode for mange ganger. Vær nøye på å bruke riktig kodebrikke, samt at du leser tallene riktig vei.
Løsning:
Ring banken på 52 84 52 00, så opphever vi sperren for deg.
Feilkode BID 2031, 2032, 2033, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1
Disse feilkodene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil. Det kan ofte skyldes ustabil internettforbindelse, eller at det er en feil i din nettleser.
Løsning:
– Prøv på nytt. Feilen kan ha vært midlertidig.
– Slå av og på enheten du bruker, samt ruteren/modemet.
– Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome.
Feilkode BID 5007
Det er enten en feil i nettleseren, eller en sperre på din BankID.
Løsning:
– Forsøk å bytte nettleser, eller å nullstille nettleserinnstillingene.
– Dersom dette ikke løser problemet, kontakt banken, så kan vi hjelpe deg videre.
Feilkode C30E og C30F
Din BankID på mobil er sperret.
Løsning:
– Du må logge inn i nettbanken med kodebrikke og bestille BankID på mobil på nytt
Feilkode C131 og C293
Denne feilmeldingen oppstår som oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess på ditt mobilnummer. Det betyr at forrige handling fortsatt pågår.
Løsning:
– Vent noen minutter og prøv igjen
Feilkode C161
Denne feilkoden betyr at vi ikke finner noen aktiv avtale om BankID på mobil tilknyttet mobilnummeret du tastet inn, eller at du har tastet feil mobilnummer eller fødselsdato. Din BankID på mobil kan også være slettet/sperret som følge av at du har byttet SIM-kort eller endret mobilabonnement.
Løsning:
– Logg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt
Feilkode C167
Mobiloperatøren din kan ha sperret din BankID på mobil. Dette kan skje dersom du har gjort endringer i mobilabonnement eller byttet SIM-kort.
Løsning:
– Logg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt
Feilkode C302
Vi får ikke kontakt med mobiltelefonen din. Har du husket å oppheve tastelåsen?
Løsning:
– Lås opp tastelåsen
– Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg
Feilkode C307
Din BankID på mobil er sperret som følge av at du har tastet feil ID-PIN mer enn 3 ganger.
Løsning:
– Logg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt
Feilkode C308
Det ble en timeout på grunn av treg responstid. Dette kan skje dersom det er svake eller ustabile signaler eller om mobiloperatøren har problemer.
Løsning:
– Forsøk igjen om 5 minutter