Gå til sideinnhold

Ikke kunde? Bli kunde i dag

Noen av de vanligste problemene folk opplever og hva du kan gjøre

Hvilket påloggingsalternativ skal jeg bruke?

Du kan bruke de ulike påloggingsmetodene om hverandre forutsatt at du har bestilt BankID og/eller BankID på mobil.

Dersom du ikke har bestilt BankID eller BankID på mobil skal du bruke ¨Logg inn uten BankID¨.

Hvordan logger jeg på nettbanken første gang?

Nettbank bestiller du ved personlig oppmøte i banken og identifisering i form av pass. Ved bestilling får du tilsendt et engangspassord på SMS eller e-post og kodebrikke blir sendt til deg pr post. Brukernavnet til nettbanken er ditt fødselsnummer (11-siffer).

Når du har mottatt kodebrikken kan du logge inn i nettbanken. Ved førstegangs pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS eller e-post da du opprettet nettbankavtalen. Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i nettbanken.

Alternativt kan man opprette nettbank via nettsiden vår om man har BankID i en annen bank. Bli kunde.

Se for øvrig «Hvordan logger jeg på nettbank med..»-spørsmålene.

Hvordan logger jeg meg på nettbank uten BankID?

For å logge på nettbanken uten BankID trenger du:

  • Brukernavn (fødselsnummer)
  • Passord
  • Kode fra kodebrikke
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID?

Ønsker du å logge på med BankID trenger du:

  • Fødselsnummer
  • Kode fra kodebrikke
  • BankID-passord

Det er en forutsetning at du har bestilt BankID i nettbank, eller har BankID fra annen bank.

Er det første gang du forsøker å logge på med BankID, må du bruke engangspassordet du mottok på e-post da du bestilte BankID.

Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?

For pålogging med BankID på mobil bruker du:

  • Mobilnummer
  • Fødselsdato
  • ID-PIN, 4-8 siffer

ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.

Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.

Kan jeg logge inn i nettbanken med nettbrettet mitt?

Du kan fint logge inn i nettbanken fra ditt nettbrett.

Hvordan oppretter jeg en ny konto i nettbanken min?

For å opprette ny konto går du til «Meny» og «Opprett ny konto» under «Kontoer». Merk at det er begrensninger på antall kontoer du kan opprette selv. Trenger du flere? Ta kontakt med oss.

Hvordan endrer jeg beløpsgrensen for transaksjoner i nettbanken?

Beløpsgrensen endrer du selv i nettbanken. Du finner valget ved å klikke på «Meny» og velger «Endre beløpsgrense» under «Innstillinger og sikkerhet».

NB! Lag og foreninger og Bedriftskunder kan ikke endre dette selv. Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så ordner vi det for deg.

Hva er forskjellen på bokført og disponibel saldo?

Alle norske nettbanker opererer med bokført saldo og disponibel saldo. Når det går penger ut og inn på konto blir ikke den bokførte saldoen oppdatert umiddelbart og ikke mer enn en gang daglig.

For å vite hva man faktisk har på konto skal man derfor alltid se på disponibel saldo . Hvis du ser etter for eksempel på lønningsdagen vil du kanskje ha 3.000,- på bokført saldo og 23.000,- på disponibel saldo. Da er det 23.000,- du kan bruke. Innen neste oppdatering vil innskuddet være med.

Hva betyr reserverte beløper?

Når du handler med kort blir beløpene ofte reservert en periode før de faktisk blir belastet konto. Dette gjør den aktuelle bedriften for å sikre seg betalingen før den blir bokført.

Jeg mangler en konto som jeg disponerer i nettbanken. Hva gjør jeg?

Det er ikke alltid at den nye kontoen du disponerer automatisk blir knyttet opp mot din nettbank. I så tilfelle må kontoeier selv kontakte oss for å gi beskjed om at den skal også knyttes opp mot din nettbank.

Jeg har glemt den personlige koden min. Hva gjør jeg?

Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så ordner vi det for deg.

Jeg tror nettbanken min er sperret. Hva gjør jeg?

Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så åpner vi den for deg.

Hva gjør jeg når kodebrikke ikke virker?

Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så bestiller vi en ny til deg.

Hvordan endrer jeg navnet på en konto?

Du kan selv endre navn på dine kontoer i nettbanken. I menyen velges «Innstillinger og sikkerhet, deretter «Endre kontoinnstillinger». Legg inn egendefinert kontonavn og «Lagre endringer».

Når overføres penger mellom kontoer?

Betalinger mellom kontoer i samme bank skjer umiddelbart.

For betalinger fra konto i en bank til konto i annen bank, tar betalingen som regel litt lenger tid. Dette fordi disse betalingene sendes via bankenes hovedavregningsssytem NICS (Norwegain Interbank Clearing System). Disse avregningene skjer 4 ganger daglig fra mandag til fredag:

  • 05.35
  • 11.35
  • 13.35
  • 15.35

Vanlige feilkoder for BankID

Feilkode BID 1439

Når du får denne feilkoden betyr det at kodebrikken din er sperret. Dette kan skje hvis du taster feil kode for mange ganger. Vær nøye på å bruke riktig kodebrikke, samt at du leser tallene riktig vei.

Løsning:

Ring banken på 52 84 52 00, så opphever vi sperren for deg.

Feilkode BID 2031, 2032, 2033, 20a1, 20a2, 20b0, 20b1, 20c1

Disse feilkodene oppstår på grunn av en teknisk kommunikasjonsfeil. Det kan ofte skyldes ustabil internettforbindelse, eller at det er en feil i din nettleser.

Løsning:
– Prøv på nytt. Feilen kan ha vært midlertidig.
– Slå av og på enheten du bruker, samt ruteren/modemet.
– Bytt til en annen nettleser, for eksempel Google Chrome.

Feilkode BID 5007

Det er enten en feil i nettleseren, eller en sperre på din BankID.

Løsning:
– Forsøk å bytte nettleser, eller å nullstille nettleserinnstillingene.
– Dersom dette ikke løser problemet, kontakt banken, så kan vi hjelpe deg videre.

Feilkode C30E og C30F

Din BankID på mobil er sperret.

Løsning:
– Du må logge inn i nettbanken med kodebrikke og bestille BankID på mobil på nytt

Feilkode C131 og C293

Denne feilmeldingen oppstår som oftest når det allerede kjøres en BankID-prosess på ditt mobilnummer. Det betyr at forrige handling fortsatt pågår.

Løsning:
– Vent noen minutter og prøv igjen

Feilkode C161

Denne feilkoden betyr at vi ikke finner noen aktiv avtale om BankID på mobil tilknyttet mobilnummeret du tastet inn, eller at du har tastet feil mobilnummer eller fødselsdato. Din BankID på mobil kan også være slettet/sperret som følge av at du har byttet SIM-kort eller endret mobilabonnement.

Løsning:
– Logg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt

Feilkode C167

Mobiloperatøren din kan ha sperret din BankID på mobil. Dette kan skje dersom du har gjort endringer i mobilabonnement eller byttet SIM-kort.

Løsning:
– Logg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt

Feilkode C302

Vi får ikke kontakt med mobiltelefonen din. Har du husket å oppheve tastelåsen?

Løsning:
– Lås opp tastelåsen
– Prøv gjerne å slå telefonen din av og på hvis feilen gjentar seg

Feilkode C307

Din BankID på mobil er sperret som følge av at du har tastet feil ID-PIN mer enn 3 ganger.

Løsning:
– Logg inn i nettbanken med kodebrikke og bestill BankID på mobil på nytt

Feilkode C308

Det ble en timeout på grunn av treg responstid. Dette kan skje dersom det er svake eller ustabile signaler eller om mobiloperatøren har problemer.

Løsning:
– Forsøk igjen om 5 minutter