BankID
Spørsmål om BankID?
Har du glemt passord? Behov for å sperre Bank ID? Eller trenger du kanskje ny kodebrikke? Alt du trenger å vite om Bank ID finner du på denne siden.
Må jeg bestille ny BankID på mobil når jeg har fått nytt SIM-kort til mobiltelefonen?
Etter 01.09.22 vil det ikke være mulig å bestille BankID på mobil på nytt. Du må da benytte deg av BankID appen.
Blokkert BankID – hvordan åpne igjen?
Dersom BankID er sperret eller blokkert må du ta kontakt med banken i åpningstiden vår for å få dette opphevet.
Om du bare har glemt BankID-passordet ditt, kan du resette dette i pålogging til nettbank: Fra hjemmesiden vår skudeaakra.no velger du Logg inn – nettbank – BankID. På den siden er det et tekstvalg som heter «Glemt BankID passord». Merk at de kun er mulig å bestille nytt BankID-passord via den løsningen dersom BankID-en din er utstedt av Skudenes & Aakra Sparebank.
Bestille ny kodebrikke?
Logg inn i mobil- eller nettbank og send oss en melding om at du trenger ny kodebrikke. Merk at det koster å bestille ny kodebrikke:
Pris: 200
Tips: Ta i bruk BankID-app som du kan bruke i stedet for kodebrikken din.
Hva gjør jeg om jeg mister mobilen når jeg har BankID på mobil?
Ring vårt kundesenter på telefon 52 84 52 00 i åpningstiden. Utenom åpningstid kan du ringe bankens sperretjeneste. Du kan også logge deg inn i nettbanken og sperre BankID på mobil. Valget finner du under «Meny» og «BankID» ved å klikke på linken «BankID/BankID på mobil». I tillegg bør du som normalt ringe teleoperatøren din å sperre SIM-kortet. Når et SIM-kort er sperret vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.
Hva gjør jeg når jeg har glemt ID PIN for BankID på mobil?
Om du glemmer ID PIN etter 01.09.2022 vil ikke din BankID på mobil fungere. Du må da bruke andre innloggingsmetoder som for eksempel BankID app. Denne får du bestilt her.
Hva er BankID-app?
En elektronisk kodebrikke som brukes for å logge inn med bankID. Les mer om BankID-app her.
Jeg bruker bare BankID på mobil. Hvorfor skal jeg bytte til BankID-app?
For mange kan det være lurt å både ha BankID på mobil og BankID-appen.
- BankID-appen er mye raskere å bruke.
- I noen tilfeller trenger du å bruke BankID-appen for å signere papirer.
- Noen mobiloperatører tar betalt for bruk av BankID på mobil. BankID-appen er gratis.
Kan jeg kaste kodebrikken når jeg får BankID-app?
Nei. Selv om du kan klare deg med BankID-app i det daglige, trenger du fortsatt kodebrikke. Dette for sikkerhet dersom du må bestille BankID på nytt.
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?
For pålogging med BankID på mobil bruker du:
- Mobilnummer
- Fødselsdato
- ID-PIN, 4-8 siffer
ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.
Hvor sikkert er BankID på mobil?
Du kan trygt bruke BankID på mobil. Bankene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Dersom du mot formodning blir uskyldig rammet av svindel og har fulgt retningslinjene for bruk av BankID på mobil, blant annet ikke gjort din BankID tilgjengelig for andre, vil du ikke bli holdt økonomisk ansvarlig.
Hvordan bestiller jeg BankID?
BankID bestiller du ved å logge på nettbank.
1. Logg på nettbanken ved å velge innlogging uten BankID.
2. Gå på Meny, velg BankID – Bestill BankID
3. Fullfør trinnene og du vil få tilsendt et engangspassord på mailen din.
4. Logg ut av nettbanken og logg nå inn på innloggingen som heter BankID.
5. Tast inn fødselsnummer, «Engangskode» betyr kode fra kodebrikken og «Engangspassord» betyr passordet du fikk på mail.
6. Lag deretter eget passord på mist 8 tegn (tall og/eller bokstaver) og du har BankID.
Bestilling av BankID krever videre:
- at banken har registrert ditt pass med RFID. Bestilling kan ikke gjennomføres dersom pass ikke er registrert i systemet.
- at du står som kontoeier på minimum en konto i banken.
Hva gjør jeg dersom jeg har glemt mitt personlige BankID passord?
Har du glemt BankID passordet ditt kan du bruke glemt-passord-funksjonen som du finner under BankID påloggingen.
Du kan også kontakte kundeservice på telefon +47 52 84 52 00.
Hva gjør jeg dersom jeg tror at passordet mitt eller kodebrikken er på avveie?
Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres. Dette kan du gjøre selv i nettbanken. Du kan også sperre ved å ringe bankens sperretjeneste.
For å oppheve sperring av BankID kontakter du banken.
Hvordan endrer jeg BankID-passordet mitt?
Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt i påloggingsbildet. Klikk på Meny knappen oppe til høyre i påloggingsbilde og velg «endre passord». For å kunne endre ditt BankID-passord må du først gjennomføre en identifisering med ditt nåværende passord. Etter identifiseringen med nåværende passord vil du kunne lage nytt passord. Det er meget viktig at du husker det personlige passordet ditt.
Koster det noe å bruke BankID?
Det koster ingenting å bruke BankID. Som kunde i Skudenes & Aakra Sparebank er også første kodebrikken gratis. Trenger du ny kodebrikke er det et gebyr for det, se våre priser.
Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?
Etter 01.09.2022 vil det ikke være mulig å bestille BankID på mobil. Grunnen til dette er fordi den er utfaset til fordel for BankID appen som du kan laste ned her.