Gå til sideinnhold
Hjem / Bruke / Betaling / Nettbank
hender som jobber på bærbar pc

Nettbank

For å få nettbank må du kontakte banken. Du vil da få passord og kodebrikke. Når dette er på plass er du klar til å bruke nettbanken.

Vi fokuserer på å gjøre tjenestene våre både trygge og brukervennlige. Du som kunde har også et ansvar for å ikke dele hemmelig informasjon som passord og koder med andre. Samt holde enheten din oppdatert og sikret.

Ny kodebrikke

Har du mistet kodebrikken til nettbanken og trenger ny? Dette kan du bestille selv via Skriv til banken tjenesten i innloggede flater. Du kan også ringe oss på 52 84 52 00. Pris på ny kodebrikke finner du i prislisten nedenfor.

Vi ber aldri kundene våre oppgi passord eller koder. Blir du kontaktet av noen som ber om slik informasjon må du ikke la deg lure til å oppgi det.

Hva du bør passe på

  • Aldri del passord eller koder med andre. Det er hemmelig.
  • Endre passord med jevne mellomrom og benytt totrinns autentisering hvis mulig.
  • Sørg for at passord og kodebrikke for å logge inn i nettbank ikke kommer på avveie.
  • Aldri oppgi personlig informasjon via e-post, selv om du blir bedt om å gjøre det.
  • Vær nøye med å skrive riktig adresse når du besøker våre nettsider.
  • Når du er ferdig i nettbanken, bør du avslutte ved å klikke på Logg ut-knappen.
  • Flere gode råd om pc og Internett finner du hos Nettvett.

Nettbankopplæring

Ønsker du å bli mer kjent med hvordan du skal bruke nettbanken eller trenger hjelp for å komme i gang? Vi tilbyr nettbankopplæring. Fyll dette skjemaet så tar vi kontakt og avtaler tid.

Nettbank

For priser overføring til utlandet: se egen prisliste for valuta

ProduktPris
Årsavgift0
Nettgiro0
Straksbetaling – nettgiroBeløp 0 – 10.000 kroner5
Beløp 10.001 til 100.000 kroner10
Beløp over 100.000 kroner100
Overføring mellom egne konti / disponible konti0
Fast betaling eller overføring0
eFaktura0
Avtalegiro 11
Kvittering med eller uten oblat20
SMS-bank0
Varsling på SMS0
Rebestilling av kodebrikke200
Rebestilling av kodebrikke utlevert fra bank400

1 ) Gratis for alle kunder med personkonto ungdom og seniorkonto. Seniorkonto er stengt for nysalg.

Sikkert

Nettbanken er det bare du som har tilgang til. Passord må ikke deles med andre

Oversikt

Full oversikt over din økonomi samlet på en plass

Enkelt

Overføre, betale, sjekke saldo kan du enkelt gjøre i nettbanken.

Spørsmål og svar om nettbank

Hvor finner jeg kontoutskrift?

I nettbanken

Meny – Arkiv – Kontoutskrifter

I mobilbanken

Meny – Andre tjenester – Alle tjenester – Meny – Arkiv – Kontoutskrifter

Hvordan endre beløpsgrensene i mobil- og nettbanken?

Du kan endre beløpsgrensene selvbetjent. Velg Meny – Innstillinger – Betalingsinnstillinger.

Av svindelforebyggende tiltak kan banken midlertidig innføre endringer som gjør at du må kontakte banken for å endre beløpsgrensene.

Hva er er IBAN og SWIFT?

For å betale til utlandet må du ha info om IBAN og SWIFT. Hvor og hvordan du finner dette kan du lese om på vår side for utenlandsbetaling.

Hvordan logger jeg på nettbanken første gang?

Nettbank bestiller du ved personlig oppmøte i banken og identifisering i form av pass. Ved bestilling får du tilsendt et engangspassord på SMS eller e-post og kodebrikke blir sendt til deg pr post. Brukernavnet til nettbanken er ditt fødselsnummer (11-siffer).

Når du har mottatt kodebrikken kan du logge inn i nettbanken. Ved førstegangs pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS eller e-post da du opprettet nettbankavtalen. Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i nettbanken.

Har du BankID fra en annen bank, kan du logge inn med den.

Hvordan logger jeg meg på nettbank uten BankID?

For å logge på nettbanken uten BankID trenger du:

  • Brukernavn (fødselsnummer)
  • Passord
  • Kode fra kodebrikke
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID?

Ønsker du å logge på med BankID trenger du:

  • Fødselsnummer
  • Kode fra kodebrikke
  • BankID-passord

Det er en forutsetning at du har bestilt BankID i nettbank, eller har BankID fra annen bank.

Er det første gang du forsøker å logge på med BankID, må du bruke engangspassordet du mottok på e-post da du bestilte BankID.

Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?

For pålogging med BankID på mobil bruker du:

  • Mobilnummer
  • Fødselsdato
  • ID-PIN, 4-8 siffer

ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.

Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.

Kan jeg logge inn i nettbanken med nettbrettet mitt?

Du kan fint logge inn i nettbanken fra ditt nettbrett.

Hvordan oppretter jeg en ny konto i nettbanken min?

Meny – Kontoer – Opprette konto.

Merk at det er begrensninger på antall kontoer du kan opprette selv. Trenger du flere? Ta kontakt med oss.

Hva er forskjellen på bokført og disponibel saldo?

Alle norske nettbanker opererer med bokført saldo og disponibel saldo. Når det går penger ut og inn på konto blir ikke den bokførte saldoen oppdatert umiddelbart og ikke mer enn en gang daglig.

For å vite hva man faktisk har på konto skal man derfor alltid se på disponibel saldo . Hvis du ser etter for eksempel på lønningsdagen vil du kanskje ha 3.000,- på bokført saldo og 23.000,- på disponibel saldo. Da er det 23.000,- du kan bruke. Innen neste oppdatering vil innskuddet være med.

Hva betyr reserverte beløper?

Når du handler med kort blir beløpene ofte reservert en periode før de faktisk blir belastet konto. Dette gjør den aktuelle bedriften for å sikre seg betalingen før den blir bokført.

Jeg mangler en konto som jeg disponerer i nettbanken. Hva gjør jeg?

Eier av konto må slette deg som disponent og legge deg til på ny i nettbanken eller mobilbanken.

Meny – Kontoer – Gi andre tilgang til konto.

Jeg har glemt den personlige koden min. Hva gjør jeg?

Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så ordner vi det for deg.

Jeg tror nettbanken min er sperret. Hva gjør jeg?

Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så åpner vi den for deg.

Hva gjør jeg når kodebrikke ikke virker?

Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så bestiller vi en ny til deg.

Hvordan endrer jeg navnet på en konto?

Du kan selv endre navn på dine kontoer i nettbanken. I menyen velges «Innstillinger og sikkerhet, deretter «Endre kontoinnstillinger». Legg inn egendefinert kontonavn og «Lagre endringer».

Når overføres penger mellom kontoer?

Betalinger mellom kontoer i samme bank skjer umiddelbart.

For betalinger fra konto i en bank til konto i annen bank, tar betalingen som regel litt lenger tid. Dette fordi disse betalingene sendes via bankenes hovedavregningsssytem NICS (Norwegain Interbank Clearing System). Disse avregningene skjer 4 ganger daglig fra mandag til fredag:

  • 05.35
  • 11.35
  • 13.35
  • 15.35

Gi oss tilbakemelding