Nettbank
For å få nettbank må du kontakte banken. Du vil da få tildelt passord. Samtidig blir en kodebrikke sendt til deg i posten. Når dette er på plass er du klar til å bruke nettbanken.
Sikkert
Nettbanken er det bare du som har tilgang til. Passord må ikke deles med andre
Oversikt
Full oversikt over din økonomi samlet på en plass
Enkelt
Overføre, betale, sjekke saldo kan du enkelt gjøre i nettbanken.
Sikkerhet
Vi fokuserer på å gjøre tjenestene våre både trygge og brukervennlige. Du som kunde har også et ansvar for å beskytte datamaskinen din til bruk på Internett.
I all kommunikasjon mellom deg og oss benyttes kryptert forbindelse. Kontroller at nettleseren viser at kontakten din mot banken er sikret. Dette vises med en liten hengelås på statuslinjen.
«Vi ber aldri kundene våre oppgi sensitiv informasjon via e-post. Får du en e-post som ser ut som den er fra banken og som ber om sensitive opplysninger, må du ikke besvare denne, men slette den umiddelbart.»
– Sandra Lund Stray
Hva du bør passe på
- Passord og koder må læres utenat og må aldri oppgis til andre. Passord bør endres med jevne mellomrom.
- Sørg for at passord og sikkerhetskort/kodebrikke for å logge inn i nettbank ikke kommer på avveie.
- Sensitiv informasjon (eks. fødselsnummer) skal aldri oppgis via e-post, selv om du mottar en e-post hvor du blir bedt om å gjøre dette.
- Vær nøye med å skrive riktig adresse når du besøker våre nettsider.
- Når du er ferdig i nettbanken, bør du avslutte ved å klikke på Logg ut-knappen. Dette er spesielt viktig hvis du benytter en usikret datamaskin fra en Internettkafé eller i et kontormiljø. Flere gode råd om pc og Internett finner du hos Nettvett.
Nettbankopplæring
Ønsker du å bli bedre i nettbanken eller om du bare trenger hjelp for å komme i gang, da kan nettbankopplæring være noe for deg. Fyll dette skjemaet så tar vi kontakt og avtaler tid.
Spørsmål og svar om nettbank
Hvor finner jeg kontoutskrift?
I mobilbanken:
Kontoutskrift for siste seks måneder ligger under BANKMELDINGER i varslingssenteret (bjella) øverst til høyre.
I nettbanken
Kontoutskrifter for siste seks måneder finner du i menypunktet POSTKASSE – BANKMELDINGER.
Kontoutskrifter for lenger tilbake i tid finner du i nettbanken under Menypunktet ARKIV – KONTOUTSKRIFTER.
Hvilket påloggingsalternativ skal jeg bruke?
Du kan bruke de ulike påloggingsmetodene om hverandre forutsatt at du har bestilt BankID og/eller BankID på mobil.
Dersom du ikke har bestilt BankID eller BankID på mobil skal du bruke ¨Logg inn uten BankID¨.
Hvordan logger jeg på nettbanken første gang?
Nettbank bestiller du ved personlig oppmøte i banken og identifisering i form av pass. Ved bestilling får du tilsendt et engangspassord på SMS eller e-post og kodebrikke blir sendt til deg pr post. Brukernavnet til nettbanken er ditt fødselsnummer (11-siffer).
Når du har mottatt kodebrikken kan du logge inn i nettbanken. Ved førstegangs pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS eller e-post da du opprettet nettbankavtalen. Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i nettbanken.
Alternativt kan man opprette nettbank via nettsiden vår om man har BankID i en annen bank. Bli kunde.
Se for øvrig «Hvordan logger jeg på nettbank med..»-spørsmålene.
Hvordan tømmer jeg loggen i nettleseren?
Hvordan logger jeg meg på nettbank uten BankID?
For å logge på nettbanken uten BankID trenger du:
- Brukernavn (fødselsnummer)
- Passord
- Kode fra kodebrikke
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID?
Ønsker du å logge på med BankID trenger du:
- Fødselsnummer
- Kode fra kodebrikke
- BankID-passord
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID i nettbank, eller har BankID fra annen bank.
Er det første gang du forsøker å logge på med BankID, må du bruke engangspassordet du mottok på e-post da du bestilte BankID.
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?
For pålogging med BankID på mobil bruker du:
- Mobilnummer
- Fødselsdato
- ID-PIN, 4-8 siffer
ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.
Hvordan endrer jeg beløpsgrensen for transaksjoner i nettbanken?
Beløpsgrensen endrer du selv i nettbanken. Du finner valget ved å klikke på «Meny» og velger «Endre beløpsgrense» under «Innstillinger og sikkerhet».
NB! Lag og foreninger og Bedriftskunder kan ikke endre dette selv. Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så ordner vi det for deg.
Hva er forskjellen på bokført og disponibel saldo?
Alle norske nettbanker opererer med bokført saldo og disponibel saldo. Når det går penger ut og inn på konto blir ikke den bokførte saldoen oppdatert umiddelbart og ikke mer enn en gang daglig.
For å vite hva man faktisk har på konto skal man derfor alltid se på disponibel saldo . Hvis du ser etter for eksempel på lønningsdagen vil du kanskje ha 3.000,- på bokført saldo og 23.000,- på disponibel saldo. Da er det 23.000,- du kan bruke. Innen neste oppdatering vil innskuddet være med.
Jeg har glemt den personlige koden min. Hva gjør jeg?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så ordner vi det for deg.
Jeg tror nettbanken min er sperret. Hva gjør jeg?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så åpner vi den for deg.
Hva gjør jeg når kodebrikke ikke virker?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så bestiller vi en ny til deg.
Når overføres penger mellom kontoer?
Betalinger mellom kontoer i samme bank skjer umiddelbart.
For betalinger fra konto i en bank til konto i annen bank, tar betalingen som regel litt lenger tid. Dette fordi disse betalingene sendes via bankenes hovedavregningsssytem NICS (Norwegain Interbank Clearing System). Disse avregningene skjer 4 ganger daglig fra mandag til fredag:
- 05.35
- 11.35
- 13.35
- 15.35