Hjelp, BankID på mobil forsvinner!
Frykt ikke, vi har selvfølgelig en løsning – som om mulig også er enda bedre, raskere og enklere i bruk! Nemlig BankID App.
Det eneste du må gjøre er å laste ned appen, aktivere den og vips er den klar til bruk. Enkelt, ikke sant?
Av erfaring kan det være ett kritisk element der det kan stoppe opp. Det er ved spørsmål om personlig passord. Får du opp melding om feil passord? Trykk «glemt BankID passord» i innloggingsbildet for BankID. Etter passord er endret, er du good-to-go.
Merk at du også må ha en aktiv BankID avtale før appen kan lastes ned. Dersom du ikke har dette må du lete frem kodebrikken din, velge innlogging uten BankID i nettbanken og bestille deg BankID under menyvalget «BankID». Dette går heldigvis som regel både kjapt og smertefritt, og du er snart klar til å ta i bruk den nye appen. Nå gjenstår bare nedlastning og aktivering.
Vi hører også rykter om biometrisk innlogging som vil gjøre denne reisen enda enklere på sikt, men det får vi ta en annen gang 😉
Hva er BankID-app?
En elektronisk kodebrikke som brukes for å logge inn med bankID. Les mer om BankID-app her.
Kan jeg kaste kodebrikken når jeg får BankID-app?
Nei. Selv om du kan klare deg med BankID-app i det daglige, trenger du fortsatt kodebrikke. Dette for sikkerhet dersom du må bestille BankID på nytt.
Hvor sikkert er det å bruke app som kodebrikke?
App er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!
Om det skulle være noe du lurer på, så er vi som alltids bare en kjapp telefon eller en kort spasertur unna. Lykke til!