Fått ny mobil? Slik aktiverer du BankID appen på nytt
For å starte prosessen med å aktivere BankID appen på nytt må du ha kodebrikken tilgjengelig. Følg denne steg-for-steg guiden.
- Last ned BankID-appen: Gå til App Store (iPhone) eller Google Play Store (Android) på din nye mobil, og søk etter «BankID». Last ned og installer appen.
- Sjekk din BankID-status: Før du aktiverer appen, må du ha en aktiv BankID med tilhørende passord. Hvis det er lenge siden du har brukt kodebrikken, kan din BankID ha utløpt. Prøv å logge inn i nettbanken fra en nettleser med kodebrikken og sjekk status for din BankID eller kontakt banken for å sjekke status.
- Husk BankID-passordet ditt: Du trenger ditt personlige BankID-passord for å aktivere appen. Hvis du har glemt det, kan du bestille et nytt fra banken.
- Aktiver BankID-appen: Åpne appen og følg instruksjonene for aktivering. NB! Har du hatt BankID app tidligere vil «BankID app» være standard valg, her må du derfor trykke på «Velg annen BankID» for å få opp valget om å bruke kodebrikken. Av sikkerhetsmessige hensyn, må du under aktiveringen vente i 1 time i før aktiveringsprosessen kan fortsette.
- Aktiver biometri eller PIN: Etter aktivering vil appen spørre om du vil bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller en selvvalgt PIN-kode for raskere innlogging. Vi anbefaler å aktivere dette for en enklere brukeropplevelse.
Viktig å merke seg: Du kan kun ha BankID-appen aktiv på én enhet om gangen. Når du aktiverer appen på din nye mobil, vil den slutte å fungere på den gamle enheten.
Skulle du støte på problemer underveis, anbefaler vi å besøke BankIDs hjelpesider eller ta kontakt med oss.