Svindel
Svært mange blir utsatt for svindelforsøk og svindlerne har mange metoder for å forsøke å lure deg, blant annet SMS, e-post, telefon og falske nettbutikker.
Banken vil aldri ringe deg og be om koder eller passord. Heller ikke politiet eller andre samfunnsinstitusjoner. Dersom noen ber deg om å oppgi koder eller passord er det et svindelforsøk. Det desidert beste rådet for å unngå å bli svindlet er å aldri oppgi BankID-koder eller passord til andre.
Vær også kritisk til varsel i BankID-appen. Dersom du får opp et varsel i appen som du ikke kjenner til, trykk «Nei, avbryt» og kontakt banken.
Hva skal du gjøre dersom du tror du har blitt utsatt for svindel?
Kontakt banken umiddelbart. Vi kan hjelpe deg å sperre kort, kontoer og BankID.
Dette bør du gjøre dersom du er utsatt for svindel utenfor åpningstider:
- Ring sperretjenesten
- Ta vare på relevant informasjon og bevis
- Rapporter svindelen til politiet
- Bytt passordene dine
- Kontakt banken i våre åpningstider
Vær ekstra forsiktig med personopplysningene dine fremover.
Snakk med oss dersom det er noe du lurer på eller trenger hjelp til.
Alle kan bli utsatt for svindel.
Det er ikke en spesiell type mennesker som lar seg lure, det gjelder mennesker i alle aldre. Dersom du har blitt utsatt, skal du vite at du ikke er alene.
Stopp
Det haster ikke.
Ikke del BankID, passord eller sensitive personopplysninger, uansett hvem som spør.
Tenk
Kan det være svindel?
Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS og e-post. Søk heller opp nettstedet.
Sjekk
Snakk med noen du stoler på.
Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta kontakt med virksomheten gjennom offentlige kanaler. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet.
Slik unngår du å bli svindlet
Lær selvforsvarstriksene for å ikke bli svindlet fra kampanjen «NO WAY – du lurer ikke meg» fra Finans Norge.
Det finnes mange ulike svindelmetoder
Det viktigste selvforsvaret du har mot svindel er å kjenne igjen de ulike svindelmetodene, stoppe opp, tenke deg om og ta en ekstra sjekk. Det haster aldri like mye som det fremstår der og da – ta deg god tid til å undersøke om det kan være svindel. Snakk gjerne med noen du kjenner.
Her er noen av de vanligste svindelmetodene som går igjen i dag.
Telefonsvindel innebærer at svindlerne ringer deg for å lure deg til å oppgi sensitive opplysninger som BankID, passord, koder eller lignende slik at de kan stjele pengene dine.
Svindel på SMS innebærer at svindlerne sender deg tekstmelding der avsenderen er en tilsynelatende seriøs aktør, der målet er å få deg til å klikke på lenker og dele informasjon som brukernavn, passord, kredittkortnummer og andre sensitive opplysninger.
«Sikker konto» svindel innebærer at svindleren kontakter deg og forteller at kontoen din har blitt hacket og at du må overføre pengene dine til en såkalt «sikker» eller «trygg» konto.
Falske nettbutikker har blitt et stort problem de siste årene. Visste du at 70 % av alle nye nettbutikker er falske og laget for å svindle deg? Legger du inn kortinformasjon for å kjøpe i en falsk nettbutikk er sjansen stor for at pengene er tapt, i tillegg til at de kan bruke informasjonen din videre.
Spoofing er en svindelmetode som brukes for å lure deg til å tro at det er en kjent virksomhet som ringer, for eksempel banken, politiet eller Skatteetaten.
Kjærlighetssvindel innebærer ofte at svindleren utgir seg for å være noen andre og innleder et romantisk forhold med ofrene sine i sosiale medier, dating- eller chattetjenester. Når relasjonen er etablert, begynner svindleren å be om penger til diverse utgifter.
Pengemuldyr er en svindelmetode der de kriminelle tilbyr deg lettjente penger mot å benytte en av dine kontoer til å overføre eller flytte penger, for eksempel at de ber deg opprette en konto der du skal motta en stor sum penger og at din oppgave er å overføre den videre til en annen konto. På denne måten hjelper du til med å hvitvaske fortjeneste fra alvorlig kriminalitet og dette er en straffbar handling.
Svindel på sosiale medier finnes i mange varianter – alt fra annonser fra falske nettbutikker og tilbud om investeringer til venner i pengetrøbbel, forelskede fremmede eller direkte utpressing. Vær oppmerksom på hvem du kommuniserer med, hva du deler og gir fra deg av informasjon.
Hjelp andre
Kunnskap er nøkkelen til å beskytte deg selv og dine nærmeste mot svindlere. Du spiller en viktig rolle i å spre informasjon, og dele kunnskapen din videre med andre. Snakk med foreldre, besteforeldre og øvrig familie og venner om svindel, og fremfor alt: hjelp de som ikke har fått med seg den samme informasjonen som deg ved å lære dem selvforsvar.