Gå til sideinnhold
Hjem / Nyheter / Kom i gang med BankID-appen.
logo bankid

Kom i gang med BankID-appen.

BankID på mobil vil slutte å fungere for alle brukere. Tjenesten er under avvikling og er blitt erstattet av BankID-appen.
BankID på mobil vil fungere frem til den utløper, blir sperret eller du bytter sim-kort.

Har du allerede aktivert og begynt å bruke BankID-appen, trenger du ikke å gjøre noe.

Kom i gang på 1-2-3

  1. Last ned BankID-app for iPhone eller BankID-app for Android. Du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere for å bruke appen.
  2. Aktiver appen. Du velger selv om du vil aktivere den med kodebrikke (BankID), BankID på mobil eller med koder på SMS og e-post.
  3. Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.

Av sikkerhetsmessige årsaker må du vente litt fra du starter aktiveringsprosessen til appen er klar til bruk. Ved å tillate varslinger, vil du motta et varsel når du kan gå tilbake for å fullføre aktiveringen.

Noen tips før du laster ned BankID-appen

  • Husker du BankID-passordet ditt? Du trenger dette når du skal bruke appen. Har du glemt passordet, ta kontakt med oss i banken.
  • Sjekk om du har en aktiv avtale om BankID i nettbanken. Dersom det er lenge siden du har brukt BankID med kodebrikke, kan det hende at din avtale om BankID er utløpt. Uten en aktiv avtale om BankID, vil du heller ikke få aktivert appen. Ny BankID bestilles i nettbanken fra menyvalget «BankID».

Slik bruker du BankID-appen:

  • Velg innlogging med BankID, ikke BankID på mobil.
  • Tast inn fødselsnummer.
  • Velg BankID-app som metode.
  • Godkjenn varsel på mobilen.
  • Tast inn personlig passord.

Samfunnet endrer seg, og med BankID-appen står vi bedre rustet i en digital hverdag som preges av flere sikkerhetsmessige utfordringer, blant annet et økende antall ID-tyveri, hvitvasking og svindel. Den nye BankID-appen verner bedre om ditt digitale jeg.

Sandra Lund Stray

Snakk med oss dersom det er noe du lurer på eller trenger hjelp til.

Derfor går vi over til app:

Nye reguleringer fra EU krever at BankID moderniseres. BankID-appen kan enkelt tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.

Samfunnet endrer seg, og med BankID-appen står vi bedre rustet i en digital hverdag som preges av flere sikkerhetsmessige utfordringer, blant annet et økende antall ID-tyveri, hvitvasking og svindel. Den nye BankID-appen verner bedre om ditt digitale jeg.

Mens dagens BankID på mobil-løsning krever både data- og teleforbindelse på mobilen, krever BankID-appen kun dataforbindelse. Dette vil gi en mer stabil tjeneste.

BankID på mobil har også sine begrensninger, spesielt på signeringsområdet. BankID-appen støtter dermed flere bruksområder enn BankID på mobil.

Fordeler med appen:

  • I løpet av høsten oppdateres BankID-appen, slik at du får en lynrask BankID-opplevelse der du logger inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. Mens dagens løsning tar ca. 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta ca. 10 sekunder.
  • Du kan enkelt aktivere BankID-appen på ny telefon med appen på din gamle telefon.
  • Du får enkel tilgang til alt i BankID fra mobilen. 
  • BankID-appen gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i appen om hvilket brukersted som ønsker å benytte BankID. 
  • BankID-appen skal etter hvert fylles med ulike funksjoner som er nyttige for forbrukerne.

Gi oss tilbakemelding