Gå til sideinnhold
logo bankid

Snart forsvinner BankID på mobil. Slik kommer du i gang med app!

BankID på mobil fases gradvis ut til fordel for app. Utfasingen skjer for å øke brukernes sikkerhet og for å legge til rette for framtidige ID-tjenester. Last ned BankID-appen, så er du klar for en bedre og mer framtidsrettet brukeropplevelse.

Over 1 million nordmenn har allerede gått over til å bruke app i stedet for BankID på mobil. Mange bankkunder har derfor rukket å bli godt kjent med enten BankID-appen som ble lansert i 2020. Snart vil app og den fysiske kodebrikken være de eneste tilgjengelige BankID-alternativene, når BankID på mobil gradvis fases ut fra og med i høst. Moderniseringen av BankID er i tråd med nye EU-retningslinjer.

Kom i gang på 1-2-3

  1. Last ned BankID-app for iPhone eller Android. Du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere.
  2. Aktiver appen. Du velger selv om du vil aktivere med BankID, BankID på mobil eller aktivere med koder på SMS og e-post.
  3. Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.

Noen tips før du laster ned BankID-appen

  • Husker du BankID-passordet ditt? Du trenger dette når du skal bruke appen. Har du glemt passordet, ta kontakt med oss i banken.
  • Sjekk om du har en aktiv BankID i nettbanken. Dersom det er lenge siden du har brukt BankID med kodebrikke, kan det hende at din BankID er utløpt og da får du ikke aktivert appen. Ny BankID kan du bestille i nettbanken under Meny-BankID.

Slik logger du inn med BankID-appen:

  • Velg BankID, ikke BankID på mobil
  • Velg BankID-app som metode
  • Godkjenn varsel på mobilen
  • Skriv inn BankID-passordet ditt.

Snart vil det være mulig å logge inn ved å bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode.

Samfunnet endrer seg, og med BankID-appen står vi bedre rustet i en digital hverdag som preges av flere sikkerhetsmessige utfordringer, blant annet et økende antall ID-tyveri, hvitvasking og svindel. Den nye BankID-appen verner bedre om ditt digitale jeg.

Gradvis utfasing fra september

Første steg i utfasingen er at vi stopper for nye BankID på mobil aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november. Vi anbefaler derfor å laste ned appen så snart du får beskjed om at det nærmer seg. Dersom du mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, vil du ikke kunne aktivere BankID på mobil på nytt. Da må du velge app eller kodebrikke som alternativ.

De fleste med BankID på mobil vil oppleve at løsningen fortsetter å fungere en stund, men BankID-appen skal etter hvert erstatte BankID på mobil helt.

Derfor går vi over til app:

Nye reguleringer fra EU krever at BankID moderniseres. BankID-appen kan enkelt tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.

Samfunnet endrer seg, og med BankID-appen står vi bedre rustet i en digital hverdag som preges av flere sikkerhetsmessige utfordringer, blant annet et økende antall ID-tyveri, hvitvasking og svindel. Den nye BankID-appen verner bedre om ditt digitale jeg.

Mens dagens BankID på mobil-løsning krever både data- og teleforbindelse på mobilen, krever BankID-appen kun dataforbindelse. Dette vil gi en mer stabil tjeneste.

BankID på mobil har sine begrensninger, spesielt på signeringsområdet. BankID-appen støtter flere brukstilfeller enn BankID på mobil.

Fordeler med appen:

  • I løpet av høsten oppdateres BankID-appen, slik at du får en lynrask BankID-opplevelse der du logger inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. Mens dagens løsning tar ca. 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta ca. 10 sekunder.
  • Du kan enkelt aktivere BankID-appen på ny telefon med appen på din gamle telefon.
  • Du får enkel tilgang til alt i BankID fra mobilen. 
  • BankID-appen gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i appen om hvilket brukersted som ønsker å benytte BankID. 
  • BankID-appen skal etter hvert fylles med ulike funksjoner som er nyttige for forbrukerne.

Spørsmål og svar om BankID-appen

Hva er BankID-app?

En elektronisk kodebrikke som brukes for å logge inn med bankID. Les mer om BankID-app her.

Jeg bruker bare BankID på mobil. Hvorfor skal jeg bytte til BankID-app?

For mange kan det være lurt å både ha BankID på mobil og BankID-appen.

  1. Bytter du mobiltelefon, trenger du BankID-appen for å sette opp BankID på mobil på nytt.
  2. I noen tilfeller trenger du å bruke BankID-appen for å signere papirer.
  3. Noen mobiloperatører tar betalt for bruk av BankID på mobil. BankID-appen er gratis.
Kan jeg kaste kodebrikken når jeg får BankID-app?

Nei. Selv om du kan klare deg med BankID på mobil og BankID-app i det daglige, trenger du fortsatt kodebrikke. Dette for sikkerhet dersom du for eksempel mister telefonen.

Hvor sikkert er det å bruke app som kodebrikke?

App er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!