Gå til sideinnhold
logo bankid

BankID på mobil skal gradvis fases ut til fordel for BankID-app. Kom i gang med appen slik at du er klar.

Utfasingen starter 1. september, men din BankID på mobil vil fungere frem til du sperrer den eller at den utløper. Last ned BankID-appen, så er du klar for en bedre og mer framtidsrettet brukeropplevelse.

Kom i gang på 1-2-3

  1. Last ned BankID-app for iPhone eller BankID-app for Android. Du må ha IOS 12 / Android 6 eller nyere for å bruke appen.
  2. Aktiver appen. Du velger selv om du vil aktivere den med kodebrikke (BankID), BankID på mobil eller med koder på SMS og e-post.
  3. Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID.
  4. Av sikkerhetsmessige årsaker må du vente litt fra du starter aktiveringsprosessen til appen er klar til bruk. Ved å tillate varslinger, vil du motta et varsel når du kan gå tilbake for å fullføre aktiveringen.

Noen tips før du laster ned BankID-appen

  • Husker du BankID-passordet ditt? Du trenger dette når du skal bruke appen. Har du glemt passordet, ta kontakt med oss i banken.
  • Sjekk om du har en aktiv avtale om BankID i nettbanken. Dersom det er lenge siden du har brukt BankID med kodebrikke, kan det hende at din avtale om BankID er utløpt. Uten en aktiv avtale om BankID, vil du heller ikke få aktivert appen. Ny BankID bestilles i nettbanken fra menyvalget «BankID».

Slik bruker du BankID-appen:

  • Velg innlogging med BankID, ikke BankID på mobil.
  • Tast inn fødselsnummer.
  • Velg BankID-app som metode.
  • Godkjenn varsel på mobilen.
  • Tast inn personlig passord.

Snart vil det være mulig å logge inn ved hjelp av ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode i stedet for personlig passord.

Samfunnet endrer seg, og med BankID-appen står vi bedre rustet i en digital hverdag som preges av flere sikkerhetsmessige utfordringer, blant annet et økende antall ID-tyveri, hvitvasking og svindel. Den nye BankID-appen verner bedre om ditt digitale jeg.

Gradvis utfasing fra september

Første steg i utfasingen er at vi stopper for nye BankID på mobil aktiveringer. Etter planen vil dette skje mellom september og november. Vi anbefaler derfor å laste ned appen så snart du får beskjed om at det nærmer seg. Dersom du mister mobilen, bytter abonnement eller får nytt SIM-kort etter at det er stoppet for nye aktiveringer, vil du ikke kunne aktivere BankID på mobil på nytt. Da må du velge app eller kodebrikke som alternativ.

De fleste med BankID på mobil vil oppleve at løsningen fortsetter å fungere en stund, men BankID-appen skal etter hvert erstatte BankID på mobil helt.

Derfor går vi over til app:

Nye reguleringer fra EU krever at BankID moderniseres. BankID-appen kan enkelt tilpasses nye EU-krav til brukervennlighet, tilgjengelighet og informasjon i framtiden.

Samfunnet endrer seg, og med BankID-appen står vi bedre rustet i en digital hverdag som preges av flere sikkerhetsmessige utfordringer, blant annet et økende antall ID-tyveri, hvitvasking og svindel. Den nye BankID-appen verner bedre om ditt digitale jeg.

Mens dagens BankID på mobil-løsning krever både data- og teleforbindelse på mobilen, krever BankID-appen kun dataforbindelse. Dette vil gi en mer stabil tjeneste.

BankID på mobil har også sine begrensninger, spesielt på signeringsområdet. BankID-appen støtter dermed flere bruksområder enn BankID på mobil.

Fordeler med appen:

  • I løpet av høsten oppdateres BankID-appen, slik at du får en lynrask BankID-opplevelse der du logger inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode. Mens dagens løsning tar ca. 30 sekunder, vil innloggingen med BankID-appen ta ca. 10 sekunder.
  • Du kan enkelt aktivere BankID-appen på ny telefon med appen på din gamle telefon.
  • Du får enkel tilgang til alt i BankID fra mobilen. 
  • BankID-appen gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i appen om hvilket brukersted som ønsker å benytte BankID. 
  • BankID-appen skal etter hvert fylles med ulike funksjoner som er nyttige for forbrukerne.

Spørsmål og svar om BankID-appen

Hva er BankID-app?

En elektronisk kodebrikke som brukes for å logge inn med bankID. Les mer om BankID-app her.

Jeg bruker bare BankID på mobil. Hvorfor skal jeg bytte til BankID-app?

For mange kan det være lurt å både ha BankID på mobil og BankID-appen.

  1. Bytter du mobiltelefon, trenger du BankID-appen for å sette opp BankID på mobil på nytt.
  2. I noen tilfeller trenger du å bruke BankID-appen for å signere papirer.
  3. Noen mobiloperatører tar betalt for bruk av BankID på mobil. BankID-appen er gratis.
Kan jeg kaste kodebrikken når jeg får BankID-app?

Nei. Selv om du kan klare deg med BankID-app i det daglige, trenger du fortsatt kodebrikke. Dette for sikkerhet dersom du må bestille BankID på nytt.

Hvor sikkert er det å bruke app som kodebrikke?

App er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

Gi oss tilbakemelding