Endringer i eFaktura
Har du tidligere mottatt noen regninger i posten og andre på eFaktura? Fra 15. mai 2022 skjer det en endring som gjør at du må velge mellom å få alle på papir, eller som eFaktura.
Nå får du alt samlet på en plass
Med «Ja takk til alle» vil du nå få alt samlet på en plass, enten om det er på papir eller i nettbanken. Dersom du ikke har aktivert «Ja takk til alle avtalen» vil du få fakturaene tilsendt i posten. Men frykt ikke om du har glemt å inngå avtalen, det kan du enkelt gjøre i nettbanken!
Hva må du som privatkunde gjøre?
Du kan sjekke om du har avtalen aktivert i nettbanken. Er avtalen ikke aktiv vil det bare være å inngå avtalen slik at du får fremtidige fakturaer inn som eFaktura.
Om det er noen avtaler du ikke ønsker å ha elektronisk kan du reservere deg mot enkelte tilbydere ved å gå inn på «Reservasjoner».
Hva må du gjøre som bedriftskunde?
Om du tidligere har godkjent eFaktura på vegene av bedriften i din private nettbank, vil ikke den nye løsningen være tilpasset for slik godkjenning. Fakturaene vil bare bli sendt til de som står som eier av avtalen, som for eksempel bedriften.
Alternativet til dette vil være EHF-faktura som går via regnskapsprogram eller opprette en AvtaleGiro med banken slik at trekket går på avtalt dato.