Gå til sideinnhold
hender som skriver på bærbar pc

Opplåning

Du kan enkelt låne opp på ditt eksisterende boliglån via nettbanken

Kjapt og enkelt

Selvbetjent søknad gjør det kjapt og enkelt å øke boliglånet.

Personlig rådgiver

Du har en personlig rådgiver om du skulle trenge hjelp.

Selvbetjent

Du kan gjøre det hvor som helst via nettbanken.

Ofte stilte spørsmål om lån

Hvilken rente kan jeg få på boliglån?

Renten på lånet avhenger blant annet av belåningsgrad og din økonomiske situasjon. Rente varierer og om du velger nedbetalingslån, fleksilån og om du har fast eller flytende rente. Se vår prisliste for rente på de ulike produktene.

Hva er forskjellen på effektiv og nominell rente?

Den nominelle renten er grunnrenten på et lån eller en kreditt. Den inkluderer ikke gebyrer eller andre kostnader ved å ta opp lånet. Den effektive renten har med alle kostnader. Den effektive renten består av den nominelle renten pluss etablerings-, depot- og termingebyr. Antall betalingsterminer per år og lånets løpetid påvirker også den effektive renten.

Hvor mye kan jeg låne?

Vi gjør en totalvurdering av din økonomiske situasjon når vi avgjør hvor mye du kan låne. Vi ser på hvilken inntekt du og husstanden har, hvor mye egenkapital som skal brukes til bolig og annen gjeld i husstanden (f.eks studielån, forbrukslån, billån).

Ta kontakt med en av våre rådgivere for å finne ut mer.

Hvor mye egenkapital kreves?

Ifølge Finanstilsynets retningslinjer, trenger du 15 % av boligens kjøpesum i egenkapital. I tillegg til dette kommer også omkostninger i forbindelse med kjøp, som 2,5 % av kjøpesum i dokumentavgift til staten.

Dersom du ikke har nok egenkapital er det likevel mulig å vurdere andre løsninger dersom du har tilleggsikkerhet i for eksempel foreldres bolig.

Hva menes med sikkerhet i annen bolig?

Dersom du ikke har nok egenkapital kan vi vurdere tilleggsikkerhet i en annen bolig. Du trenger 15 % av boligens kjøpesum i egenkapital, ifølge Finanstilsynets retningslinjer. Du kan låne inntil 100 % av kjøpesum med tilleggssikkerhet i for eksempel foreldres bolig.

Hvor lang tid er behandlingstiden på lånesøknader?

Normalt blir du kontaktet av en rådgiver innen 2-3 virkedager fra du har sendt inn lånesøknad.

Hvor finner jeg min nedbetalingsplan?

Nedbetalingsplanen finner du i nettbanken din. Logg inn, trykk på lånet ditt og velg knappen Nedbetalingsplan. Du kan også finne det i menyen under Lån og kreditt.

Kan jeg simulere lån?

Ja, du kan prøve vår lånekalkulator og simulere ulike lånebeløp og se hva det resulterer i på hva du må betale per måned.

Kan jeg søke om lån elektronisk?

Ja, du kan bruke vår elektroniske lånesøknad. Det blir lettere å fylle ut søknaden om du finner frem din BankID. Da finner vi informasjon om deg og eiendommen uten at du behøver å legge det inn selv.

Hvordan betaler jeg ekstra inn på lånet?

Du kan betale ekstra ned på lånet ved å klikke på ‘Ekstra nedbetaling’ i menyen i nettbanken.

Hvordan kan jeg søke om avdragsfrihet på mitt lån?

Hovedregel for å få innvilget avdragsfrihet er at lånet er innenfor 60% av boligens verdi.

Har du behov for avdragsfrihet for en kortere periode (1-3 måneder) så kan du søke om dette i nettbanken under «Lån og kreditt / Søk avdragsfrihet» eller ta kontakt med en rådgiver.

Kan jeg signere mine lånedokumenter med BankID på mobil?

Har du ikke kodebrikken din tilgjengelig kan du benytte BankID på mobil som en erstatning for kodebrikke når du signerer dokumenter. Du må imidlertid ha vanlig BankID aktivert og du må taste ditt personlige passord til slutt.