Nettbank
Hva er er IBAN og SWIFT?
For å betale til utlandet må du ha info om IBAN og SWIFT. Hvor og hvordan du finner dette kan du lese om på vår side for utenlandsbetaling.
Hvordan endre beløpsgrensene i mobil- og nettbanken?
Du kan endre beløpsgrensene selvbetjent. Velg Meny – Innstillinger – Betalingsinnstillinger.
Av svindelforebyggende tiltak kan banken midlertidig innføre endringer som gjør at du må kontakte banken for å endre beløpsgrensene.
Hvor finner jeg kontoutskrift?
I nettbanken
Meny – Arkiv – Kontoutskrifter
I mobilbanken
Meny – Andre tjenester – Alle tjenester – Meny – Arkiv – Kontoutskrifter
Hvordan logger jeg på nettbanken første gang?
Nettbank bestiller du ved personlig oppmøte i banken og identifisering i form av pass. Ved bestilling får du tilsendt et engangspassord på SMS eller e-post og kodebrikke blir sendt til deg pr post. Brukernavnet til nettbanken er ditt fødselsnummer (11-siffer).
Når du har mottatt kodebrikken kan du logge inn i nettbanken. Ved førstegangs pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS eller e-post da du opprettet nettbankavtalen. Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i nettbanken.
Har du BankID fra en annen bank, kan du logge inn med den.
Hvordan tømmer jeg loggen i nettleseren?
Hvordan logger jeg meg på nettbank uten BankID?
For å logge på nettbanken uten BankID trenger du:
- Brukernavn (fødselsnummer)
- Passord
- Kode fra kodebrikke
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID?
Ønsker du å logge på med BankID trenger du:
- Fødselsnummer
- Kode fra kodebrikke
- BankID-passord
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID i nettbank, eller har BankID fra annen bank.
Er det første gang du forsøker å logge på med BankID, må du bruke engangspassordet du mottok på e-post da du bestilte BankID.
Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?
For pålogging med BankID på mobil bruker du:
- Mobilnummer
- Fødselsdato
- ID-PIN, 4-8 siffer
ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.
Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.
Hvordan oppretter jeg en ny konto i nettbanken min?
Meny – Kontoer – Opprette konto.
Merk at det er begrensninger på antall kontoer du kan opprette selv. Trenger du flere? Ta kontakt med oss.
Hva er forskjellen på bokført og disponibel saldo?
Alle norske nettbanker opererer med bokført saldo og disponibel saldo. Når det går penger ut og inn på konto blir ikke den bokførte saldoen oppdatert umiddelbart og ikke mer enn en gang daglig.
For å vite hva man faktisk har på konto skal man derfor alltid se på disponibel saldo . Hvis du ser etter for eksempel på lønningsdagen vil du kanskje ha 3.000,- på bokført saldo og 23.000,- på disponibel saldo. Da er det 23.000,- du kan bruke. Innen neste oppdatering vil innskuddet være med.
Jeg har glemt den personlige koden min. Hva gjør jeg?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så ordner vi det for deg.
Jeg tror nettbanken min er sperret. Hva gjør jeg?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så åpner vi den for deg.
Hva gjør jeg når kodebrikke ikke virker?
Send oss en mail eller ring oss på 52845200 så bestiller vi en ny til deg.
Når overføres penger mellom kontoer?
Betalinger mellom kontoer i samme bank skjer umiddelbart.
For betalinger fra konto i en bank til konto i annen bank, tar betalingen som regel litt lenger tid. Dette fordi disse betalingene sendes via bankenes hovedavregningsssytem NICS (Norwegain Interbank Clearing System). Disse avregningene skjer 4 ganger daglig fra mandag til fredag:
- 05.35
- 11.35
- 13.35
- 15.35