Gå til sideinnhold

eFaktura

Hva er eFaktura?

eFaktura er en avtale som gjør at du kan få fakturaen rett i nettbanken i stedet for postkassen din.

Fakturaen blir synlig i nettbanken og du trenger bare å godkjenne.

Denne typen avtale passer for deg som liker å ha full oversikt over regningene og som ønsker å slippe fakturagebyret som ofte følger med vanlige giroer.

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Du må samtykke til eFaktura i mobilbanken eller nettbanken.

Meny – Betaling – Faste betalingsavtaler.
Se avsnitt ‘Motta regninger elektronisk’ – Les mer og opprett – Inngå Alltid eFaktura.

Kan jeg endre beløp og forfallsdato på en eFaktura?

Ja, du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto som skal belastes.

Hvorfor får jeg eFaktura i nettbanken og mobilbanken? Jeg har ikke bedt om dette.

Det betyr at du har gitt samtykke til eFaktura i nettbanken. Dette kan du endre i mobilbanken eller nettbanken.

Meny – Betaling – Faste betalingsavtaler – se avsnitt ‘Mottak av elektroniske faktura’.

Her kan du fjerne samtykke eller reservere deg mot eFaktura fra enkelte bedrifter.

Hvorfor får jeg regninger på papir?

For at du skal motta regninger som eFaktura må avsender av faktura tilby dette.

Hvordan finner bedriften meg når den skal sende eFaktura?

Bedriften finner deg basert på opplysninger som er meldt inn til eFaktura-tjenesten i forbindelse med din aksept av «Ja takk til alle» (epost, mobil, adresse og fødsels- og personnummer for de som kan behandle dette). Det er derfor viktig at disse opplysningene er korrekt og oppdatert i din nettbank.

Gi oss tilbakemelding