Gå til sideinnhold
ungdommer som sitter utendørs og surfer på mobil

BankID på mobil

BankID på mobil er et godt alternativ når du skal logge inn i banken eller handle på nett. Sikkert og enkelt.

Sikkert

Varsling på telefon når det gjøres innloggingsforsøk og personlig kode.

Raskt

Du slipper å trykke inn tall fra kodebrikke og BankID passord.

Enkelt

Bruk mobil i stedet for kodebrikke for å logge inn på for eksempel NettBank.

Slik bestiller du BankID på mobil

For å bestille BankID på mobil, må SIM-kortet ditt være klargjort for det. Det kan være lurt å teste SIM-kortet og mobiltelefonen din.

  • Logg inn i NettBanken
  • Velg BankID og BankAxess fra menyen
  • Klikk på Bestill BankID på mobil og følg anvisningene

BankID på mobil har nesten samme bruksområde som vanlig BankID, og kan benyttes til identifisering på internett. BankID på mobil-sertifikatet er lagret i SIM-kortet i mobiltelefonen.

BankID på mobil fungerer også på nettbrett.

kodebrikke gjemt bak puter i sofa

BankID-app som alternativ til kodebrikke og BankID på mobil

Les mer om BankID-app

Spørsmål og svar om BankID på mobil

Må jeg bestille ny BankID på mobil når jeg har fått nytt SIM-kort til mobiltelefonen?

Ja.

Kan jeg kaste kodebrikken når jeg har bestilt BankID på mobil?

Nei, du kan ikke kaste kodebrikken da du trenger kodebrikken for å bestille BankID på mobil på nytt. Kodebrikken kan og brukes som vanlig BankID.

Hva gjør jeg om jeg mister mobilen når jeg har BankID på mobil?

Ring vårt kundesenter på telefon 52 84 52 00 i åpningstiden. Utenom åpningstid kan du ringe bankens sperretjeneste. Du kan også logge deg inn i nettbanken og sperre BankID på mobil. Valget finner du under «Meny» og «BankID» ved å klikke på linken «BankID og BankAxess». I tillegg bør du som normalt ringe teleoperatøren din å sperre SIM-kortet. Når et SIM-kort er sperret vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.

Hva gjør jeg når jeg har glemt ID PIN for BankID på mobil?

Logg deg inn i nettbanken og bestill ny BankID på mobil. Valget finner du under «Meny» og «BankID» ved å klikke på linken «BankID og BankAxess» og klikker videre på «Bestill BankID på mobil» og følg trinnene.

Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?

For pålogging med BankID på mobil bruker du:

  • Mobilnummer
  • Fødselsdato
  • ID-PIN, 4-8 siffer

ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.

Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.

Hvor sikkert er BankID på mobil?

Du kan trygt bruke BankID på mobil. Bankene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Dersom du mot formodning blir uskyldig rammet av svindel og har fulgt retningslinjene for bruk av BankID på mobil, blant annet ikke gjort din BankID tilgjengelig for andre, vil du ikke bli holdt økonomisk ansvarlig.

Jeg har flere spørsmål enn de som er listet opp her?

Se flere spørsmål og svar for BankID på mobil hos BankID Norge.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

Valget finner du under «Meny» og «BankID» ved å klikke på linken «BankID og BankAxess» og klikker videre på «Bestill BankID på mobil» og følg trinnene. Se også Slik får du BankID på mobil steg for steg.

Jeg får feilmelding når jeg prøver å bestille BankID på mobil. Hva gjør jeg?

Får du feilmelding som sier at mobiltelefonen ikke støtter BankID på mobil må du sjekke med mobiloperatøren din om du må ha nytt SIM-kort.

Hvis dette er på plass, prøv følgende:

  • Restart telefonen og prøv en gang til.
  • Skru av tastelås eller sett denne på et lenger tidsintervall. Prøv å bestille på nytt.
  • Sjekk om det ligger oppdateringer på telefonen og installer disse. Prøv å bestille på nytt.
  • Ta ut SIM-kortet på telefonen, sett det inn igjen og prøv å bestille på nytt.
Hvilke telefoner har utfordringer i forhold til BankID på mobil?

Enkelte telefoner kan ha utfordringer med BankID på mobil. Se tips og informasjon.