Gå til sideinnhold
ungdommer som sitter utendørs og surfer på mobil

BankID på mobil

BankID på mobil er et godt alternativ når du skal logge inn i banken eller handle på nett. Sikkert og enkelt.

Produktet er ikke tilgjengelig for bestilling.

Sikkert

Varsling på telefon når det gjøres innloggingsforsøk og personlig kode.

Raskt

Du slipper å trykke inn tall fra kodebrikke og BankID passord.

Enkelt

Bruk mobil i stedet for kodebrikke for å logge inn på for eksempel NettBank.

BankID på mobil fases ut

Fra og med 1. september 2022 vil bankene starte en gravis utfasing av BankID på mobil. Fra denne datoen vil det ikke være mulig å bestille ny BankID på mobil, og aktiv BankID på mobil vil ikke fornyes når de går ut på dato.

Har du en aktiv BankID på mobil med utløpsdato etter 1. september, vil denne fortsatt fungere frem til du sperre, bytter telefonoperatør eller sertifikatet utløper.

Fremover vil det være BankID app som brukes til det samme som BankID mobil har vært brukt til før.

Om BankID på mobil

BankID på mobil har nesten samme bruksområde som vanlig BankID, og kan benyttes til identifisering på internett. BankID på mobil-sertifikatet er lagret i SIM-kortet i mobiltelefonen.

BankID på mobil fungerer også på nettbrett.

kodebrikke gjemt bak puter i sofa

BankID-app som alternativ til kodebrikke og BankID på mobil

Les mer om BankID-app

Spørsmål og svar om BankID på mobil

Må jeg bestille ny BankID på mobil når jeg har fått nytt SIM-kort til mobiltelefonen?

Etter 01.09.22 vil det ikke være mulig å bestille BankID på mobil på nytt. Du må da benytte deg av BankID appen.

Kan jeg kaste kodebrikken når jeg har bestilt BankID på mobil?

Nei. Kodebrikken kan og brukes som vanlig BankID.

Hva gjør jeg om jeg mister mobilen når jeg har BankID på mobil?

Ring vårt kundesenter på telefon 52 84 52 00 i åpningstiden. Utenom åpningstid kan du ringe bankens sperretjeneste. Du kan også logge deg inn i nettbanken og sperre BankID på mobil. Valget finner du under «Meny» og «BankID» ved å klikke på linken «BankID/BankID på mobil». I tillegg bør du som normalt ringe teleoperatøren din å sperre SIM-kortet. Når et SIM-kort er sperret vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.

Hva gjør jeg når jeg har glemt ID PIN for BankID på mobil?

Om du glemmer ID PIN etter 01.09.2022 vil ikke din BankID på mobil fungere. Du må da bruke andre innloggingsmetoder som for eksempel BankID app. Denne får du bestilt her.

Hvordan logger jeg meg på nettbank med BankID på mobil?

For pålogging med BankID på mobil bruker du:

  • Mobilnummer
  • Fødselsdato
  • ID-PIN, 4-8 siffer

ID-PIN er koden du lagde da du bestilte BankID på mobil i nettbanken.

Det er en forutsetning at du har bestilt BankID på mobil via nettbank, eller har BankID på mobil fra annen bank før du kan velge dette som påloggingsalternativ.

Hvor sikkert er BankID på mobil?

Du kan trygt bruke BankID på mobil. Bankene jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som stopper eventuelle svindelforsøk. Dersom du mot formodning blir uskyldig rammet av svindel og har fulgt retningslinjene for bruk av BankID på mobil, blant annet ikke gjort din BankID tilgjengelig for andre, vil du ikke bli holdt økonomisk ansvarlig.

Jeg har flere spørsmål enn de som er listet opp her?

Se flere spørsmål og svar for BankID på mobil hos BankID Norge.

Hvordan bestiller jeg BankID på mobil?

Etter 01.09.2022 vil det ikke være mulig å bestille BankID på mobil. Grunnen til dette er fordi den er utfaset til fordel for BankID appen som du kan bestille her.

Hvilke telefoner har utfordringer i forhold til BankID på mobil?

Enkelte telefoner kan ha utfordringer med BankID på mobil. Se tips og informasjon.

Gi oss tilbakemelding