Gå til sideinnhold
Logg inn

Hva betyr egen pensjonskonto for bedriften din og de ansatte?

Fra 1. januar 2021 har Stortinget vedtatt å innføre egen pensjonskonto. Endringen i innskuddspensjonsloven betyr at du som arbeidsgiver får flere informasjonskrav og at de ansatte får mer innflytelse over pensjonen sin.

Dette betyr lovendringen for de ansatte

  • Mer effektiv forvaltning
  • Lavere kostnader
  • Bedre oversikt og innflytelse
  • Nøytralt ved jobbskifte

 

Egen pensjonskonto inneholder

  • Innskuddspensjon fra nåværende arbeidsgiver
  • Pensjonskapitalbevis fra innskuddspensjon i tidligere jobber

 

 

Flytting og reservasjon

Samlingen i egen pensjonskonto skjer automatisk, men det er greit å vite at den ansatte kan reservere seg mot flyttingen eller samle pensjonen sin hos en selvvalgt leverandør.

Den ansatte må reservere seg mot flytting innen tre måneder etter at lovendringen skjer 1. januar 2021.

Reservasjonen kan når som helst trekkes tilbake, hvis den ansatte vil. Da samles pensjonen der nåværende arbeidsgiver har pensjonsavtalen sin, eller der hvor den ansatte selv vil.

Uansett hvilken løsning den ansatte velger skal bedriften betale inn til pensjonsavtalen som i dag. Det er pensjonsleverandørene som fordeler pengene videre.

 

 

 

Arbeidsgivers informasjonskrav

Arbeidsgivers informasjonskrav

Du som arbeidsgiver har ansvar for å informere dine ansatte om egen pensjonskonto, og bidra til å øke bevisstgjøringen og forståelsen av pensjon. Det vil gjøre de ansatte bedre rustet til å ta aktive og gode valg om egen pensjon.

Nordea Liv skal, som pensjonsleverandør, tilrettelegge for at du gir nødvendig informasjon til de ansatte og dermed oppfyller informasjonskravet. Nordea Liv gjør overgangen enkel, både for bedriften og de ansatte. Du får nødvendig informasjon og verktøy som gjør det enkelt å innfri lovkravene.

 

 

Pensjonsappen Boost bidrar til å ivareta informasjonskravet

Boost er en app som gir de ansatte bedre oversikt og forståelse av egen pensjon. Appen gir en samlet oversikt over den ansattes pensjonsavtaler og det er enkelt å regne ut forventet lønn som pensjonist.

I appen kan ansatte ta smarte grep som kan bidra til å øke pensjonen, og lære hvor viktig pensjon er som ansattgode. Ved å løfte de ansattes kompetanse, bidrar Boost til å ivareta bedriftens informasjonskrav. Bedriftsdialogen gjør det enkelt for deg å fortelle de ansatte om Boost.

Kontakt Nils Ole hvis du har spørsmål om dette

Til toppen