Gå til sideinnhold

BankID

Spørsmål om BankID?

Har du glemt passord? Behov for å sperre Bank ID? Eller trenger du kanskje ny kodebrikke? Alt du trenger å vite om Bank ID finner du på denne siden.

Blokkert BankID – hvordan åpne igjen?

Dersom BankID er sperret eller blokkert må du ta kontakt med banken i åpningstiden vår for å få dette opphevet.

Om du bare har glemt BankID-passordet ditt, kan du resette dette i pålogging til nettbank: Fra hjemmesiden vår skudeaakra.no velger du Logg inn – nettbank – BankID. På den siden er det et tekstvalg som heter «Glemt BankID passord». Merk at de kun er mulig å bestille nytt BankID-passord via den løsningen dersom BankID-en din er utstedt av Skudenes & Aakra Sparebank.

Bestille ny kodebrikke?

Logg inn i mobil- eller nettbank og send oss en melding om at du trenger ny kodebrikke. Merk at det koster å bestille ny kodebrikke:

Pris: 200

Tips: Ta i bruk BankID-app som du kan bruke i stedet for kodebrikken din.

Hva er BankID-app?

En elektronisk kodebrikke som brukes for å logge inn med bankID. Les mer om BankID-app her.

Kan jeg kaste kodebrikken når jeg får BankID-app?

Nei. Selv om du kan klare deg med BankID-app i det daglige, trenger du fortsatt kodebrikke. Dette for sikkerhet dersom du må bestille BankID på nytt.

Hvordan bestiller jeg BankID?

BankID bestiller du ved å logge på nettbank.

1. Logg på nettbanken ved å velge innlogging uten BankID.

2. Gå på Meny, velg BankID – Bestill BankID

3. Fullfør trinnene og du vil få tilsendt et engangspassord på mailen din.

4. Logg ut av nettbanken og logg nå inn på innloggingen som heter BankID.

5. Tast inn fødselsnummer, «Engangskode» betyr kode fra kodebrikken og «Engangspassord» betyr passordet du fikk på mail.

6. Lag deretter eget passord på mist 8 tegn (tall og/eller bokstaver) og du har BankID.

Bestilling av BankID krever videre:

  • at banken har registrert ditt pass med RFID. Bestilling kan ikke gjennomføres dersom pass ikke er registrert i systemet.
  • at du står som kontoeier på minimum en konto i banken.
Hvordan vet jeg om jeg har BankID?

Logg inn i nettbanken, velg Meny og deretter BankID for å se om du har aktiv BankID. Da er den markert med grønn hake.

Hva gjør jeg dersom jeg har glemt mitt personlige BankID passord?

Har du glemt BankID passordet ditt kan du bruke glemt-passord-funksjonen som du finner under BankID påloggingen.

Du kan også kontakte kundeservice på telefon +47 52 84 52 00.

Hva gjør jeg dersom jeg tror at passordet mitt eller kodebrikken er på avveie?

Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres. Dette kan du gjøre selv i nettbanken. Du kan også sperre ved å ringe bankens sperretjeneste.

For å oppheve sperring av BankID kontakter du banken.

Hvordan endrer jeg BankID-passordet mitt?

Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt i påloggingsbildet. Klikk på Meny knappen oppe til høyre i påloggingsbilde og velg «endre passord». For å kunne endre ditt BankID-passord må du først gjennomføre en identifisering med ditt nåværende passord. Etter identifiseringen med nåværende passord vil du kunne lage nytt passord. Det er meget viktig at du husker det personlige passordet ditt.

Kan jeg bestille BankID via nettbrett og smarttelefoner?

Ja, man kan opprette BankID via nettbrett og smarttelefoner. Her er det viktig å presisere at man må være innlogget i nettbanken. Det er ikke mulig å bestille BankID i mobilbank appen.

Kan jeg ha flere BankID-er?

Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til. En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder. Men, i utgangspunktet trenger du kun èn BankID.

Koster det noe å bruke BankID?

Det koster ingenting å bruke BankID. Som kunde i Skudenes & Aakra Sparebank er også første kodebrikken gratis. Trenger du ny kodebrikke er det et gebyr for det, se våre priser. 

Har du problemer med bruk av BankID?

En ofte brukt løsning er å prøve en annen nettleser (internett explorer, google crome, safari, firefox osv.) enn den man vanligvis bruker om man har problemer med å logge seg på med BankID. Eller så kan man prøve å oppdatere nettleseren man bruker.

Gi oss tilbakemelding