Gå til sideinnhold
Hjem / Nyheter / Slik unngår du å bli svindlet
Bankansatt og kunde med mobil

Slik unngår du å bli svindlet

Det desidert beste rådet for å unngå svindel er å aldri oppgi BankID-koder eller passord til andre!

Banken vil heller aldri ringe deg og be om koder eller passord. Heller ikke politiet eller andre samfunnsinstitusjoner. Hvis noen ber deg om koder eller passord er det svindelforsøk.

Ikke oppgi BankID-koder, passord, kort- eller kontoinformasjon til andre.

Flere råd

  • Sørg for å bytte passord på mail, sosiale medier og andre kontoer jevnlig. Unngå å ha samme passord flere steder. Bruk totrinns pålogging der det er mulig.
  • Mistenker du at en mail eller sms er et svindelforsøk? Ikke svar eller klikk på lenker, slett!
  • Svindel via sosiale medier er en økende trend. Du lokkes med kjærlighet eller store gevinster i investeringsmarkedet. Ikke la deg lure.
  • Ikke still kontoen din til disposisjon for overføringer fra ukjente. Det kan være straffbart.
  • Vær obs ved netthandel og forsikre deg om at nettsiden er trygg å handle på.
Kunde med kort og mobil

Gode tips fra Politiet (YouTube):

Utvalgte svindeltyper:

  • Spoofing: Svindlere ringer fra et nummer som du kjenner igjen som for eksempel bankens «telefonnummer». Men de har brukt en teknikk for å maskere sitt egentlige nummer. Formålet til svindlerne er å lure deg til å oppgi bankhemmeligheter som brukernavn, passord og BankID-koder. Vær skeptisk til uventede henvendelser, legg heller på og ring banken direkte.
  • SMS og e-post: Svindlere sender sms eller e-post som kan se ganske troverdig ut fra leverandører som bank, Posten, Netflix, banken etc. Ofte skremmer de med at noe haster å fikse, BankID-aktivering, en pakke som venter, betaling som mangler og lignende. Samt legger ved en link du må trykke på for å fikse problemet. Ikke trykk på linker som dette. Ta kontakt med avsender direkte og hør om det er reelt hvis du er i tvil.
  • Vishing: Svindlere forsøker å hente ut personlig informasjon fra deg. Mens smishing benytter seg av SMS, bruker vishing telefonsamtale til å svindle offeret. Det finnes flere varianter av denne svindeltypen, alt fra de helt enkle der svindlerne ringer med skjult nummer og utgir seg fra å være noen andre enn de er, til de mer avanserte der man kombinerer spoofing med fordreid stemme for å kunne etterligne en annen person. Jo flere elementer som brukes i vishing-angrepet, jo vanskeligere er det for mottakeren å avsløre svindelen.
  • Investeringsbedrageri: Svindlere forsøker å lure deg til å investere penger i noe som skal gi stor avkastning. De kan gjøre det via annonser som dukker opp i sosiale medier eller på andre nettsteder. Tidsfristen kan være kort og du tvinges til å bestemme deg fort. Eller de kan bygge opp et tillitsforhold over tid for så å lure deg. Ikke tro på noe som er for godt til å være sant.
Sandra Lund Stray

Snakk med oss dersom det er noe du lurer på eller trenger hjelp til.

Gi oss tilbakemelding