Nye EU-krav for betaling med kort på nett
Hva er kravet?
Fra 28.12.2020 er det strengere regler for betaling på nett. Det gjelder i tradisjonelle nettbutikker og betalinger via apper. Hensikten med lovendringen er å minske risikoen for svindel ved at kundene oftere skal autentisere seg (bevise identiteten sin) med sterk kundeautentisering når en handler med kort på nett eller i app.
Sterk kundeautentisering betyr at du som kortholder identifiserer deg ved hjelp av to av tre følgende elementer:
- Eiendel: Noe som bare du har (for eksempel: betalingskort, kodebrikke, telefon eller nettbrett).
- Unik egenskap: Noe bare du er/besitter (for eksempel: ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk).
- Kunnskap: Noe bare du vet (for eksempel: PIN eller passord).
Hva betyr det for meg som kunde?
I praksis betyr det at du oftere enn før må bruke BankID, BankID på mobil eller nettbankpassord og kode ved betaling. Du kan også oppleve at betalingen din blir avvist dersom brukerstedet (butikk/app) ikke oppfyller kravene.
Hva skal jeg gjøre dersom betalingen blir avvist?
Dersom du opplever å få betalingen avvist, ta kontakt med nettbutikk/app for å melde i fra om avvisningen. Det er nettbutikken som må gjøre endringer på sin side, banken får ikke endret innstillinger på kortet ditt for å få betalingen godkjent.